شش پيشنهاد غضنفري؛
استقرار یکصد برند بر‌تر در کردستان عراق

یزدفردا "سرویس خبر "دولت :وزیر بازرگانی در دیدار با وزیر بازرگانی اقلیم کردستان عراق شش پیشنهاد را برای توسعه مناسبات تجاری و تقویت روابط اقتصادی مطرح کرد؛‌وی همچنین از آمادگی ایران برای استقرار یکصد نمایندگی بر‌تر کالایی ایران در اقلیم کردستان عراق خبرداد

وزیر بازرگانی در دیدار با وزیر بازرگانی اقلیم کردستان عراق شش پیشنهاد را برای توسعه مناسبات تجاری و تقویت روابط اقتصادی مطرح کرد.

به گزارش یزدفردا  به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بازرگانی (شابا ) ،مهدی غضنفری ،وزیر بازرگانی ،در دیدار با سنان عبدالقادر،وزیر بازرگانی اقلیم کردستان عراق ، ‌همچنین از آمادگی ایران برای استقرار یکصد نمایندگی بر‌تر کالایی ایران در اقلیم کردستان عراق خبرداد.

وزیر بازرگانی سپس مدیریت در سه بخش جریان پول، کالا و جریان اطلاعات را عمده‌ترین موضوعاتی برشمرد که به تسریع افزایش سطح روابط کمک بسیاری کند.

غضنفری با بیان اینکه راه‌های سختی را دو کشور طی کرده‌اند و از سویی آینده روابط نیز بسیار امیدبخش است، اظهار داشت: هم‌اکنون روابط از سطح فروش کالا به عرضه فناوری و خط تولید رسیده که بیانگر سطح بسیار بالا‌تر روابط نسبت به چند سال گذشته است.

غضنفری ابراز امیدواری کرد تا با تشکیل دولت جدید ثبات در عراق حکمفرما شده و ایران شاهد تحولات جدیدی در عرصه‌های مختلف به ویژه اقتصادی در این کشور باشد.

وی ایجاد نمایندگی کالاهای ایرانی درعراق را یکی ازراه‌های اطمینان‌یابی از کیفیت محصولات عرضه شده در این کشور برشمرد.

امضای موافقت‌نامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف، تشویق و حمایت از سرمایه‌گذاری، توافقات بانکی، ‌حمل و نقل و گمرک از دیگر موارد مطرح‌شده از سوی دکتر غضنفری به طرف عراقی بود، ‌وی گفت: بدون تردید تسریع در امضای این تفاهمنامه‌ها زمینه توسعه مناسبات را بیش از گذشته فراهم می‌کند.

ایجاد شرکت حمل و نقل مشترک، برگزاری همایش سرمایه‌گذاری در اردبیل عراق، ‌برپایی نمایشگاه‌های اختصاصی از سوی جمهوری اسلامی براساس کالا‌ها و محصولات مورد نظر عراق از جمله پیشنهادات وزیر بازرگانی به مقام عراقی بود.

وزیر بازرگانی در بخش دیگری از سخنان خود و در پاسخ به مسائل مطرح‌شده از سوی اعضای هیات عراقی اعزام کار‌شناسان متخصص از سوی بانک مرکزی اقلیم کردستان عراق و یا دولت مرکزی این کشور را به ایران در آشنایی بیشتر با خدمات بانکی درایران موثر برشمرد.

در این دیدار وزیر بازرگانی اقلیم کردستان عراق نیز خواهان افزایش سطح روابط شد و گفت: ‌ دولت عراق برای تجارت با ایران مرزی را قائل نیست.

سنان عبدالقادر با دعوت رسمی از وزیر بازرگانی کشورمان برای سفر به اقلیم کردستان عراق ابراز امیدواری کرد تا این سفر به توسعه تجارت میان دو کشور بیانجامد.

وی ۲۴ ساعته شدن عملیات گمرکی در مرز با عراق را خواستار شد و بر حذف روادید میان دو کشور تاکید کرد.

یادآور می‌شود: حجم مبادلات ایران با کشورعراق در ۹ ماه امسال سه میلیارد و ۲۴۴ میلیون دلار بود که از این رقم سه میلیارد و ۲۱۴ میلیون دلار سهم صادرات و ۳۰ میلیون دلار واردات از این کشور را دربر می گیرد.

اقلیم کردستان به عنوان منطقه خود گردان عراق با ۸۰ هزار کیلومتر مربع وسعت و 7.5 میلیون نفر از شرق با ایران، ‌شمال ترکیه و غرب با سوریه همجوار است.

این منطقه، ‌یکی از مکان‌های مناسب برای سرمایه گذاری است و رشد اقتصادی و اجتماعی آن در پنج سال اخیر به نحوی بوده که اکثر کشورهای جهان سرمایه‌گذاری در این منطقه را انتخاب کرده‌اند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا